Potrat, interrupce a nežádoucí těhotenství

Může se stát, že při vší opatrnosti (i když většinou spíše z neopatrnosti) přijde člověk, zpravidla tedy žena, či dívka do jiného stavu a z toho, či onoho důvodu se ještě nechce, či nemůže, stát matkou a rozhodne se proto pro umělé přerušení těhotenství, neboli interrupci. Důvody bývají různé. Na rozdíl od minulosti, kdy se jednalo spíše o mladé začínající dívky, je dnes, díky široce rozšířené antikoncepci, typickou žadatelkou o interrupci žena se dvěma, či třemi dětmi na mateřské dovolené. Co tedy konkrétně dělat, když se rozhodnete k přerušení těhotenství?

Interrupce – jak na to?

Především je nutno o interrupci požádat u svého ošetřujícího gynekologa. Pokud jste tedy ještě nikdy na gynekologii nebyla, vězte, že registrace probíhá prakticky stejně, jako u obvodního lékaře nebo u zubaře. Gynekologa je možno naslepo nahmátnout v telefonním seznamu, může vám ho doporučit někdo známý nebo přímo obvodní lékař a pak tam zbývá jenom zajít a přihlásit se. Gynekolog se zeptá na základní osobní údaje, eventuelně rovnou provede vstupní prohlídku. Bude se ptát na poslední menstruaci, výtoky a tak podobně. Zeptá se i na to, jestli jste v posledním půlroce neměla interrupci. Nikde se to neověřuje, takže to jde zamlčet, ale podle zákona by se neměla v kratším intervalu provádět. Pokud je vám do patnácti let, tak při sepisování žádosti počítejte s tím, že lékař je povinen hlásit podezření z pohlavního zneužívání. Pokud by byl na vině kamarád, kterému ještě nebylo patnáct nebo by to byl na sebe ochoten vzít, kvalifikuje se to jako dětské hrátky, jinak musí pachatel počítat s trestním stíháním. Do šestnácti let je navíc třeba k interrupci souhlas rodičů. Od šestnácti si už o přerušení těhotenství můžete rozhodnout sama, ale pokud vám není alespoň osmnáct, zákon ukládá povinnost po provedeném výkonu informovat rodiče, nikdo ale v tomto období nemá právo vyžadovat jejich souhlas předem, i když se to v některých nemocnicích neví. Na druhé straně, vzhledem k tomu, že není přesně jasné, jestli provedený výkon má hlásit ošetřující gynekolog nebo nemocnice, je i v závislosti na místních zvycích, určitá šance, že to nakonec nenahlásí nikdo, ovšem počítat se s tím moc nedá, každopádně vaše povinnost to není. Pokud je vám víc jak osmnáct, není už do toho nikomu nic a to včetně otce, ať je k vám v jakémkoli rodinném poměru. Jestli vás při čtení těchto řádků napadlo vše zařídit na jméno a zdravotní pojištění starší kamarádky vězte, že sice teoreticky to možné je, ale lékaři se ve své praxi setkávají s lidmi a pokud nejste dobrá herečka, dokážou poznat, že něco tajíte. Navíc byste riskovala vy i ochotná kamarádka obvinění z podvodu.

Interrupce – podmínky pro zákrok

Po sepsání žádosti vás gynekolog pošle k praktickému lékaři nebo k internistovi k předoperačnímu vyšetření. Jsou však i místa, kde se toto vyšetření nepožaduje. Potom je potřeba si domluvit v nemocnici termín zákroku. Zároveň tady zřejmě dostanete složenku k zaplacení celého výkonu. Ceny se liší v závislosti na nemocnici a délce těhotenství. Musíte počítat s cenou mezi 1500,– a 4000,–, dvě až tři stovky může stát i výše uvedené předoperační vyšetření. Do šestého týdne se provádí takzvaná miniinterrupce (odsátí děložní sliznice), která je šetrnější a pohybuje se spíše u té dolní hranice, mezi šestý a dvanáctým týdnem se provádí klasická kyretáž a je spíše potřeba počítat s horní hranicí. Obecně na interrupci čím dříve, tím lépe, zdravotně i cenově. Po dvanáctém týdnu je přerušení těhotenství zákonem povoleno jen ze zdravotních důvodů. Jsou známy případy, kdy pacientka po dvanáctém týdnu opakovaně tvrdila, že pokud jí zákrok nebude povolen, spáchá sebevraždu a indikace nakonec byla z psychiatrických důvodů. Ovšem záznam z psychiatrie by vám nemusel zrovna prospět například při žádosti o zbrojní průkaz nebo u některých náročnějších zaměstnání, kde je vyžadována zdravotní a psychická způsobilost.

Vlastní interrupce

Na zákrok je potřeba přijít zpravidla ráno a hlavně nalačno. Zákon sice ukládá interrupce provádět v mírném omámení, ale v praxi je zpravidla používána celková anestézie, takže všechno zaspíte. Dospíte na dospávacím pokoji a večer můžete obvykle domů. Dostanete neschopenku nebo omluvenku do školy, ale co se dělo konkrétně, do toho zaměstnavateli, ani panu učiteli nic není.

Po interrupci

Po interrupci je potřeba z hygienických důvodů se vyhnout sexu (pokud to opravdu nejde jinak tak alespoň použít prezervativ), koupání a podobně a to alespoň na 6 týdnů bez ohledu zda šlo o miniinterrupci nebo interrupci klasickou. Správně provedená interrupce je celkem jednoduchý zákrok bez komplikací. Většina problémů, kterými se dnes moralisté snaží strašit vzniká právě ze zánětů při nedodržení výše uvedených pravidel. Vlézt při menstruaci do rybníka a ještě bez tampónu je pro případné další těhotenství nebezpečnější, než dobře provedená interrupce.

Závěr

Nakonec bych ještě rád napsal, že přesto, že interrupce je poměrně jednoduchá, pořád je lepší brát dvacet let moderní hormonální antikoncepční prostředky, která ještě mívají mnohé pozitivní účinky (pro přírodu je jednotlivé ženské tělo jen spotřební materiál, důležité je pro ni přežití druhu, takže je to možná nepřirozené, ale pro vás coby jednotlivce zpravidla pozitivní) než jít jednou na interrupci.

Závěrem vám chci popřát, abyste informace z tohoto článku nikdy nepotřebovaly.


Informace pro diskutující: Tato diskuse neslouží ke zjištění, zda (ne)jste těhotná. K tomu účelu prosím využijte články a dotazy v tématu  .

Dotazy mimo téma budeme nuceni přesunout nebo smazat.

Děkujeme.

Redakce.

Komentáře

Vyberte si, jak chcete zobrazovat komentáře a klikněte na „OK“.

ElenaJakub říká:

Vim co je to biologická zbraň. Dokonce vím i co je raketa, nebo bomba od vaších spojencu s teroristické organizace NATo a USA. Kdýž valečný zložinec Clinton nechal ničit naší zemí. Dokonce hazelí bomby i na porodnici v Beogradu.

Potratová pilulka RU 486 lze přírovnat k biologické zbraní, neboť ma podobný učinek. Dokonce se vyrabí ve stejně tovarne v Nemecku, jak se vyraběl plyn Cyklon B. V te době chtělí vyhladit židy a jiné nepohodlné rasy. Dnes mame RU 486 pro vyhlazení nepohodlneho těhotenství. Všechno proběhne potichu a diskretně. Jední vyřeší svuj problem, druhy si namasti kapsy, ale žena bude platit po zbytek života.

Pro bok v zakeřnou chorobou kterou zpusobuje HIV vírus plati nasledujicí pravidlo. ABC pravidlo. A- abstinence, B- Bud věrný, C- Kondom. Nelze považovat jako hlavní zbran kondom. Nebot by musel byt dostupny pořad a zdarma. I v tom případě by to někdo riskl bez něj. Muže prasknout nebo se sesmeknout. Hlavní zbraní je manželství a čistota mimo manželství. Je to přece logická věc, kdýž už nekdo primomel použite mozku. Velkou vinu za šiření HIV nese pravě uvolnění moralky v oblastech sexu. Také i pilulky, které sjednodušují nahodné sexualní setkaní, nebot odpada strach s nežadoucich materstvi.

Nejlepší je abstinence a sex až s jedním partnerem ve vzajemné věrností na cely žívot. Potom nakažených HIV bude meně

Metox říká:

Hm, takže dáma je zřejmě ze Srbska, trochu zmatení, mám dojem že názory jsou katolické, zatímco původ by nasvědčoval pravoslaví. Výhrady ohledně vyhlazování pěkně sedí od příslušníka národa známého svým agresivním nacionalismem a genocidou sousedů :-( Ten zásah USA a NATO byl vyvolán právě jednou takovou událostí, i když nutno uznat že poškozené etnikum je naprostá verbež co toho má taky dost na svědomí. Ostatně podobné škraloupy mají ve své historii snad všechny národy. USA a jejich politiku zrovna nemusím, ale ne vše si zaslouží kritiku. Clinton byl ještě vcelku hodnej, to Bush byl mnohem větší č**ák, díkybohu že už je v háji. Pokud jsem se vás dotknul tak se omlouvám, snad vás uklidní že zásadně nevyznávám princip kolektivní viny a i když některé národy moc nemusím, tak to neznamená že bych si s jednotlivými příslušníky nemohl rozumět. Ale radši dost politiky, je to offtopic, navíc dost výbušný.

Program prevence je OK. Jenom mi přijde nevhodné podceňování článku představujího kondom a přeceňování ostatních. To nemůže fungovat. HIV se šíří i jinými cestami a proti tomu jsou vámi uváděná opatření bezzubá. Ve vyspělém světě jsou jiné způsoby přenosu již vzácné a rozhodující je sexuální cesta. V rozvojových zemích kde hygiena ve zdravotnických zařízeních není na patřičné úrovni, se naopak značná část nákazy děje prostřednicvím nesterilních nástrojů, nakažené krve při transfúzích apod. v čemž je ovšem daný člověk naprosto nevinně. Mnoho lidí se pak může sexuálně nakazit od partnera, který o tom vůbec ani neví a vůbec se nemusel nakazit díky vlastnímu sexuálnímu selhání. O uvolnění sexuální morálky nemůže být příliš řeč, ta bývala uvolněná vždycky, obzvášť u primitivních etnik. V minulých dobách nebyly ani kondomy, ani antikoncepce, smrtelné sexuálně přenosné infekce (syfilis) na každém kroku a přesto to lidi od sexu neodradilo. Násilné potlačování jednoho z nejsilnějších pudů je boj s větrnými mlýny. Smysl má jej pouze usměrňovat, nikoli blokovat.

petmk říká:

Ameriku sem nepleť, jejich zahraniční politika, kultura, náboženský fanatismus, legislativa i vztah k sexualitě jsou téma na několik tlustých knížek.


To pravidlo ABC je účinný, o tom nikdo nepochybuje, ale představ si následující situaci: Tvůj manžel je půl roku pryč. Když přijede, přizná se, že ti zahnul a že je HIV+. Ty jsi HIV-. Co budeš dělat? Rozvedeš se s ním? Nebo s ním budeš dál, ale do ovdovění bez sexu? Nebo budeš používat kondom? Co z toho si vybereš?

A teď se vžij do stejné situace v Africe, když nevíš, co to přesně HIV je. Misionář ti bude tvrdit, že když se budeš modlit, tak tu nemoc nechytíš. A že kondom je špatně. A že se rozvést nemůžeš… Do měsíce jsi taky nakažená. Právě dezinformační kampaní a zakazováním kondomů páchá ŘK církev genocidu.


Jeden partner pro každýho je utopie. To ani nemůžeš myslet vážně.


Ale nezodpověděla jsi na otázku. opravdu si myslíš, že existuje tableta, kterou užiješ v den styku a neotěhotníš? Jak se ten přípravek jmenuje a jak funguje? Mě by todocela zajímalo.


Ještě k vašemu chápání vztahu na celý život. Svatba u katolíků prý může být anulována, pokud je žena neplodná a nemůže muži poskytnout potomka. Takže když si vdovec vezme vdovu po přechodu, může nechat kdykoliv svatbu anulovat a běžet za nějakým zajíčkem? Zajímavá logika…

ElenaJakub říká:

Omlouvam se za pozdějšu odpoveď, mám toho hodně, prostě naročný tyden. Otazka je tragicka, ale odpověď jednoducha. Zustala bych. Manželství, manželsky slim ba svou hloubku a važnost. řikala sem přece před Bohem, cirkví i statní mocí české země nasledujíci slová: " v dobrém i ve zlem až do smrtí" Naviuc to není jen manžel, ale i otec tří deti a živitel. V otazkach sexu by bylo spravedlive provadět třeba vzajemnou masturbaci, mazlení, s dodržením hygieny. Kondom by mohl prasknout, nebo sklouznout. Lide mají nadějí, že jednou bude vynalezen lek a uzdraví se. Nebo budou alespon dlugo žit bez AIDS a třeba zemřou na nemoci ve stáří.

Misionaří, ani cirkev nic takoveho netvrdí. Oni oči o věrností. Prorože i kdybi byli dva nakažení lidí si verni, dalši se nenakazí. Tedy jejích ditě. V pokrokových zemich, je pravdepodobno i dete zahranit pred nakazou. Nikdo přece neřika: Když maš nahodný sex, neber si kondom. Nybrrž cirkevní magisterium řika: Bud věrny, verna a měj sex jen se svou ženou, se svým mužem. Potom není třeba kondomu. Je to podobna situace, jak by naky politik řekl: klidně kratte daně, ale ať vas nikdo nechyti.

Proč je takový problem mit jednoho partnera? Sexualní zdrženlivost není špatna. Člověk se vyhne problemum a otužuje to ducha. Ja sem ve svem mladi lehkovažno skusila sex a hodně mne to potrestalo. Měla sem strach až k smrtí, že sem HIV, než dopadly testy dobře. Citově mne to zranilo, takže to vlastně nestalo ani za to. V 16 letech sem se rozhodla pro slib čistoty, až do manželství. Myslim si že to bylo velmí dobré. Hlavne sem nemusela řešít ruzné problemy okolo těhotenství a ruznych vztahu. Ani HIV virus. Situace nebyla vesela, protože v naší zemi bylá valka se strašlivymí nasledky. To pravě proto, že se lide obratili zady k Bohu. V Evropě byly sice zbraně umlčeny, ovšem tragické je to, že se provadějí potraty a v některých statech dokonce euthanasie. Tedy dobré je to, že v Polsku, na Maltě v Irsku a ve Vatikanu se potraty neprovadějí.

Neexistuje žadna takova tableta.

Při uzaviraní snatku se knez jako trëti otazku zepta: Když vám da Buh dětí, příjmete je ochotně ..... Ditě není podminkou manželství, ale darem. To znamena že když nikdo nic nezatají, nebo neví zda je plodný, není to překažka.

Uvedu tvoj dotaz na pravou míru. Svatba, tedy katolický sňatek muže byl anulovan s těhto duvodu. Zatají li, jedna se stran zavažnou informaci, která važně narušuje soužití manželství: třeba neplodnost, neschopnost k pohlavnímu styku, či važnou duševní chorobu. Nezatajená nebo neznáma neplodnost není žadným duvodem k neplatností manželství.

Metox říká:

Zodpovědnost a obezřetnost je ve věcech sexu jistě třeba, nicméně není rozumné šířit paniku. V našich končinách (epidemií zasažené rozvojové země jsou jiná kapitola) je HIV dost vzácná záležitost. Je mnohonásobně větší riziko, že člověk zemře při autonehodě nebo na rakovinu či všelijaké civilizační nemoci. Přitom z toho málokdo blázní, nikoho nenapadne zakazovat auta a moralisti (nejen církevní) si příliš neberou na mušku nezdravý životní styl. Zato vše kolem sexu je nesmírně démonizováno. Takoví pitomci by udělali lépe kdyby přestali se strašením lidí jak fyzickými (nemoc, smrt) tak duchovními následky (hřích, peklo) a radši místo zákazů a utopických vizí předložili nějaký konstruktivní preventivní program. Tohleto všechno jinak nic neřeší, citlivější lidi pouze zbytečně traumatizuje a otrlejší si z toho nic nedělají a stejně budou nezodpovědně sexovat dál, jako by se nechumelilo.

petmk říká:

problém není mít jednoho partnera. Problém je toho partnera najít a je zázrak se trefit na první pokus.

A co víc – zákon 94/1963sb. říká:

§2: Muž a žena, kteří chtějí spolu uzavřít manželství (dále jen „snoubenci“), mají předem poznat navzájem své charakterové vlastnosti a svůj zdravotní stav, aby mohli založit manželství, které splní svůj účel.

§4b odst. 1): Podmínky uzavření manželství stanovené tímto zákonem platí i pro církevní sňatek.

Z toho vyplývá jedno. Vzít si legálně smíš jenom toho, koho dobře znáš. Nikdy ale nepoznáš člověka do doby, než s ním začneš žít. mnohem líp se totiž hraje divadýlko, když se s někým vidíš 3× týdně na dvě hodiny někde ve společnosti, než když s ním nějakou dobu bydlíš. Sexualita patří do vztahu i do života, je nedílnou součástí osobnosti a proto, aby se vyhovělo liteře zákona, je třeba prozkoumat vzájemně i tuto oblast. To sebou ale nese riziko, že zjistíš svůj omyl a rozejdete se ještě před svatbou. Je to lepší, než pak celý život trpět s nesprávným člověkem.

Na co se ptá kněz není až tak směrodatný, protože základní otázky definuje zákon o rodině. Když splní podmínky v zákoně, ztrácí další otázky z právního pohledu smysl.

§6 odst. 1: Snoubenci jsou povinni předložit stanovené doklady, jakož i prohlásit, že jim nejsou známy okolnosti vylučující uzavření manželství, že navzájem znají svůj zdravotní stav a že zvážili úpravu budoucích majetkových vztahů, uspořádání budoucího bydlení a hmotné zajištění rodiny po uzavření manželství.

Mimochodem, existuje jeden krásný trik, jak uzavřít církevní sňatek a nebýt jím právně vázaný. Víc najdeš v §10 zákona o rodině. ;-)


A teď k tomu manželství. Ty tvrdíš, že neplodnost není překážkou, když o ní oba dva ví. Takže si představ následující situaci:

Žena má nepravidelný cyklus a bolestivou menstruaci. Lékař se rozhodne to řešit podáváním hormonů, tím odstaví vaječníky. Ty pak nejen nevyrábí vlastní hormony, ale ani v nich po dobu užívání nedozrávají vajíčka následkem léčby se žena stane dočasně neplodnou s tím, že tři týdny po vysazení léku dozraje první vajíčko a za pět týdnů bude normálně menstruovat. Řekne o tom snoubenci a dohodnou se, že přeruší léčbu ve chvíli, kdy budou chtít děti. Je na tom podle tebe z pohledu církve něco špatně?

Druhá možnost – existuje lék pro ženy s nadbytkem testosteronu. Ty trpí nadměrným ochlupením, padáním vlasů, akné a podobnými problémy. Má ale jeden vedlejší účinek, díky derivátu estrogenu v něm po dobu jeho užívání se zastaví menstruační cyklus ve stavu, v jakém je první den po menstruaci (tzn. nezrají vajíčka) a žena tak prakticky nemůže otěhotnět. V případě, že vajíčko dozraje, má šanci se normálně uchytit. Opět o tom ví partner, opět dohoda o přerušení užívání. Je to etický problém?


No a teď zpět k interrupcím. Když už se k tomu holka rozhodne, musí mít důvod. Málokdo to podstoupí jenom tak ze srandy. Důvody jsou:

  1. Ekonomický – matka nemusí zvládnout starost o dítě. V tom případě jsou tři alternativy. Potrat, ústav, adopce. Ústav je nejhorší alternativa, protože dítě sice vyroste, ale nikdy nepozná fungování vztahu. Pak z něj vyroste „sociální zmetek“, který nedokáže fungovat ve vztahu. nejenom, že bude systematicky zvyšovat statistiku rozvodovosti, ale pravděpodobně to nenaučí ani svoje potomky. To je riziko rozvratu společnosti do budoucna, takže ústavní výchovou si církev sabotuje vlastní cíle. Druhá možnost, adopce, je u nás z právního pohledu docela problém, takže zbývá interrupce.
  2. Sociální – společnost může vytvářet tlak na to, aby se děti rodily v manželství. Představ si, že dívka otěhotní a partner ve chvíli, kdy se to dozví, uteče. A ta dívka ví, že ostudu bude mít ona, že bude mít problémy s tím, jak ji přijmou ostatní atd. Je to velký tlak na psychiku a ne každá to dokáže překonat. tato atmosféra vznikla vinou křesťanství. Před tím když se chlap rozhodl oženit a žena už měla děti, byla to výhoda – další ruce na práci.
  3. Zdravotní – mějme příklad. Jsi těhotná a máš problémy se srdcem. Podle zákona máš právo rozhodnout o svém životě a zdraví. Šance, že přežiješ ty i dítě je 5%, že přežije jeden z vás dvou je 15%. A nějaký blbeček ti zakáže interrupci, která by ti zachránila život, umožnila ti operaci, vyléčit se a pak mít normálně skoro bez rizika děti.
  4. Postižení dítěte – představ si, že bys se najednou nemohla hýbat a nemohla mluvit. jenom bys ležela, byla odkázaná na péči ostatních a nedokázala nijak projevit vlastní vůli. není to plnohodnotný život, spíš utrpení. A představ si, že by to trvalo třeba 80 let. A představ si, že jsi matka, která se o někoho takovýho den co den stará, 24 hodin denně, sedm dní v týdnu. Bez práce, bez společnosti, bez dovolené… Jsou tři alternativy. Starosto takový dítě, dát je do ústavu, kde bude trpět bez rodiny, nebo interrupce.

Zákazy nic neřeší. Polsko, Irsko – zákaz interrupcí. V okolních státech jsou extra hotely, co umožní prožít dovolenou, prohlídhout okolí a při té příležitosti provést interrupci. Takže díky tomu zákazu se v okolních státech stává z potratů výnosný kšeft. I kdyby byl zákaz celosvětový, stejně se potraty budou dělat. Ale neodborně, nebude to ve sterilních podmínkách, ohrozí to i životy matek a v lepším případě to bude na klinikách „jenom“ podmíněno úplatkem.

Místo zákazu je lepší redukovat poptávku. Ideální by bylo 99% interrupcí kvůli zdravotním důvodům nebo postižení plodu. Hlavní zbraní je pro nás prevence – otevřeně mluvit o sexu, vychovávat k zodpovědnosti a ne k zbrklosti. Věcně argumentovat, předložit lidem možnosti řešení, dát jim možnost volby a všechny pro a proti. Zajistit, aby sex nebyl ostuda ani tabu a aby se informace dostaly i těm sociálně nejslabším.

V ČR už není svobodná matka ostuda a většina lidí to neřeší. Antikoncepce je dostupná a většina lidí o ní má dost informací. Na osvětě ohledně HIV/AIDS se intenzivně pracuje. Většinu informací lidi dostávají už ve škole. Pořád ale narážíme v téhle snaze na barikádu, kterou z iracionálních důvodů staví křesťani… A chce to redukovat poptávku i mimo ČR/EU.

Oficiální data ČSÚ jsou následující:

Rok Potraty celk. Interrupce
1989 126 507 111 683
1990 126 056 111 268
1991 120 050 106 042
1992 109 281 94 180
1993 85 445 70 634
1994 67 434 54 836
1995 61 590 49 531
1996 59 962 48 086
1997 56 973 45 022
1998 55 654 42 959
1999 52 103 39 382
2000 47 370 34 623
2001 45 057 32 528
2002 43 743 31 142
2003 42 304 29 298
2004 41 324 27 754
2005 40 023 26 453
2006 39 959 25 352
2007 40 917 25 414
2008 41 446 25 760

Data za rok 2009 zatím nejsou k dispozici, ale držíme se asi na třetině toho, co před 20lety. A ta redukce je bez zákazů! Zákaz by jenom zahnal potraty do ilegality a nikdo by nezdokumentoval výsledky.

Metox říká:

Zákony bych se tolik neoháněl. Ty světské jsou postavené účelově tak jak to vyhovuje vládcům společnosti a mnohdy jsou v rozporu s univerzálními morálními pravidly (řada příkladů zločinných zákonů z historie). Ty církevní by měly podle církevního výkladu vycházet právě z těch morálních pravidel údajně pocházejících od samotného Boha, ale v realitě je to s nima podobně jako s těma světskýma, různých překroucení a zneužití už bylo víc než dost. Nechci tu nabádat k nějaké anarchii a obecnému nerespektování práva, ale je nutno si uvědomit že zákony můžou být všelijaké a pokud jsou v nich nějaké nesmysly či dokonce amorálnosti, nemá člověk (morální, z občanské se pochopitelně jen tak nevykroutí) povinnost se jimi řídit. Pokud dojde ke střetu zákona světského a církevního, z občanského hlediska je jistě to první nadřazeno druhému, avšak silně věřící lidé vždycky preferují ty druhé a pokud dojde ke rozporu, dají přirozeně přednost poslušnosti k církvi místo státu. Letopočet u zákona o rodině je výmluvný. Po tolika letech a radikální změně společenské situace by byl nejvyšší čas na zákon nový, nikoli jen stávající kosmetické změny. Zrovna nedávno jsem v TV viděl dokument o problematických důsledcích zmíněného zákona ohledně určování otcovství atd.

Ten trik je sice mazaný, ale v praxi těžko projde. Pokud bud pár již oddaný občansky, církev svatbu v kostele nedovolí, ledaže by došlo k podvodu a zatajení předchozí skutečnosti, což s ohledem na záznamy v matrikách nepovažuju za příliš pravděpodobné. Na církevní manželství se dá jednoduše vyzrát pomocí státních orgánů. Díky vzájemnému uznávání obřadů stát církevně uzavřené manželství akceptuje jako právně platné a je možné ho též normálně u soudu rozvést jako manželství uzavřené na úřadě a následně uzavřít manželství nové, ovšem už pouze státní, jelikož církev takový postup pochopitelně neuznává.

Zajímavější by mohla být hypotetická situace, pokud by došlo k návratu bolševické praxe neuznávání církevních sňatků státem (takové návrhy v poslední době taky padly). Potom by bylo zajímavé mít svatbu pouze v kostele a na radnici už ne, v případě že by z nesezdanosti před státem plynuly pro pár nějaké výhody.

petmk říká:

Zákony jsou nástroje. Jako sekera. Záleží na ruce, která tu sekeru drží. každopádně se dá změnit, jenom nesmí lidi být blbí a nesmí si nechat všechno líbit.

Světský zákon se ti nemusí líbit, ale respektovat ho musíš (nebo spíš bys měl, pokud nechceš riskovat sankce nebo problémy). Takže je dobře se ním seznámit.

Církevní zákony stojí v podstatě jenom na tom, že věřící v něco věří. Ale kdyby se podařilo prokázat, že bůh neexistuje, jejich zákony se zhroutí. Kdyby se existence boha prokázala v jima definované podobě, pak by naopak získaly legitimitu. Další problém jejich zákonů je tradice. Nereflektuje pokrok civilizace a uměle se roubují nový pravidla. Přidej k tomu zkreslení při překladu, sporný výklad bez precedensů a autority, která by výklad sjednotila… Klika, že jsou nezávazný a nemají právní váhu.

Metox říká:

Jistě, zákony jsou nástroje mající za smysl usnadňovat život společnosti. Jako každé nástroje můžou být užitečné, ale taky být zneužity. Respektování světských zákonů je jistě každou státní mocí vynucováno a každý kdo se je rozhodne nedodržovat ať už z jakýchkoli důvodů musí prostě s represí počítat.

Církevní zákony bych viděl jako dvojí. Jedna skupina jsou morální pravidla vycházející z desatera a obecně Bible plus vše navazující. Druhá skupina jsou pravidla fungování instituce apod. Světské a církevní právo má leccos společné, společné kořeny a souběžný vývoj se logicky nezapře (s tím souvisí i původní význam titulu JUDr.). Leccos je v obou právních systémech identické či analogické, ale samozřejmě existují i významné rozdíly. Hlavní problémy činí právě ty morální záležitosti. Církev zastává názor, že tato pravidla jsou univerzální a neměnná a poznanou pravdu nelze překrucovat a přizpůsobovat si podle potřeby. To je z obecného ideového hlediska rozumný a pochopitelný postoj, který bych církvi nezazlíval, naopak pevnost v zásadách je chvályhodná. Problém se však skrývá v tom domnělém poznání jediné správné pravdy a jejím násilném vnucování. Problém interrupcí který je tématem této diskuze je typickým příkladem. Církev zastává názor že jde o lidskou bytost a z toho logicky plyne že interrupce není přípustná protože jde o zabití člověka. Světské zákony které toto umožňují pak logicky bývají kritizovány jako účelové a přirovnávány třeba k zákonům nacistickým, které legalizovaly likvidaci nepohodlných obyvatel. Tudy cesta nevede, argumentace na základě světského zákona bude vždycky snadno napadnutelná náboženskými aktivisty hlásajícími teze o genocidě. Uspokojivé a čisté zdůvodnění oprávněnosti interrupcí za určitých podmínek lze vést v zásadě na dvou základech. Jeden je přípustnost zabití člověka za vyjímečných okolností jako volba menšího zla (např. sebeobrana). Druhý je otázka počátku života a následně otázka zda v daném okamžiku jde či nejde o zabití lidské bytosti. Tohle ale není nic nového, jestli se nemýlím, vše už se v minulosti v této diskuzi vícekrát probíralo a padaly jasné argumenty. Výpady náboženských aktivistů tu budou vždy a pokoušet se je přesvědčovat je točení se v bludném kruhu.

Morální pravidla vycházející z desatera jistě nejsou špatná, dají se nějak logicky odůvodnit i při absenci Boha, tvoří základ fungování naší civilizace a většina prvků se dá nalézt i v systémech civilizací jiných. Dá se tedy poměrně rozumně předpokládat že jde opravdu o něco univerzálně lidského. Hlavní směr je jasný, potíže jsou při přesném výkladu různých detailů v čemž se rozchází nejen právo světské a církevní, ale i morální kodexy různých lidských společností. Církevní zákony nemají ve státě právní váhu ale pro věřící respektive členy církve z titulu toho k čemu se hlásí závazné jsou. Církev však dnes (naštěstí) nemá světskou moc k jejich vynucování. Psychologický nátlak je však stále možný a běžný, což řadě věřících (i bývalým) může působit značné potíže.

petmk říká:

Co bylo dobrý a použitelný na církevním právu, to přece přešlo do civilní legislativy a je to závazný (vražda, krádež,…). Ten zbytek nemůže být všeobecně závazný a tisíce let starý právo a jeho výklad je v dnešním světě často trochu mimo.

petmk říká:

Jistě, naděje na léčbu je… Shrnul jsem ji v článku a není problém si na netu během půl hodiny najít všechny podklady a ověřit si fakta. Přečti si to, ať jsi aspoň trochu v realitě.

Snad nemusím připomínat, že k nákaze vůbec není potřeba sex. Virus HIV je v kterékoliv tělesné tekutině mimo slin a moči. Tzn. nejenom ve speramtu a poševním sekretu, ale i v krvi, v míze, v mateřským mlíku… Stačí mít otevřenou ranku na ruce při nekoitálních praktikách, nesterilní nástroj u lékaře, nedesinfikovaná břitva u holiče… Možností je hodně. HIV je normální infekce a je potřeba se k ní takto stavět. Pohlavní styk je jenom jedna z mnoha cest, jak se může přenášet. Když z nemanželskýho sexu uděláš něco, co je špatný a HIV s tím spojíš, dosáhneš jenom toho, že se lidi budou za tu „špatnost“ stydět. A budou se stydět i za „přímý následek“,, nebudou o tom mluvit, nepůjdou na testy – bylo by to přiznání viny a společnost by se k tomu stavěla negativně. Ze strachu z reakce okolí člověk okolí nevaruje, ale na chování to má vliv jenom málo kdy.

Představ si jinou nemoc, třeba tetanus. Můžeš ho chytit mnoha způsoby. Kdyby 80% nakažených tetanem přišlo k nákaze tak, že kradou plechy a říznou se o ně a tetanus se stal známým jako „nemoc zlodějů železa“, těžko by poctivý člověk, který se nakazil při práci na zahradě, když se škrábl o trn a do kůže se mu dostala hlína, zbavil nálepky zloděje. Bydlím na vesnici a dokážu si představit ty řeči sousedek.

HIV je potřeba prezentovat jako normální nákazu, která se řídí zákonitostí života, má několik způsobů šíření a sex je jenom jedním z nich. Bez ohledu na to, zda je sex manželský nebo nemanželský. Vysvětlit, o co se jedná, jak se bránit, vyhlásit preventivní programy a používt všechny prostředky… Jinak boj proti němu nemá smysl.

Ohledně spolehlivosti kondomu – prokazatelně několikanásobně snižuje riziko. Není to na 100%, ale kdyby zachránil jeden život, má to smysl. Za selhání kondomu může hlavně jeho špatný používání (špatná velikost, málo lubrikace, vzduch v rezervoáru, mastný lubrikant, špatně skladovaný nebo prošlý kondom,…). Mimochodem, nedávno jsem viděl výzkum, podle kterýho je 80% šance, že kondom zastaví infekci viru HPV (zodpovědný za rakovinu děložního čípku).

S tím, že církev nic takovýho nehlásí, to myslíš opravdu vážně, nebo si z nás jenom děláš srandu? Chceš důkazy?

Vatican – condoms don't stop HIV (anglicky)

Sex and the Holy city (anglicky)

Z obojího existuje i český výcuc, aby ses nevymlouvala na jazykovou bariéru.

A co na ten blud říká odborník? Cituji:

Někteří antisexuální moralisté přišli v nedávných dnech s novým informačním hitem – kondom použitý při pohlavním styku prý nepředstavuje ochranu před infekcí HIV/AIDS, naopak jsou prý v jeho latexové stěně jakési mikroskopické póry, kterými virus HIV bez zábrany proniká. Se spermiemi je to něco jiného, ty jsou větší a kondom je zadrží, pro smrtonosný virus ovšem představuje latex jenom jakýsi cedník, na který není spolehnutí. Bůhví z které hlavy pochází tento nesmysl, snad prapůvodním informačním zdrojem byla výzkumná zpráva, která popisovala experiment prováděný za extrémních fyzikálních podmínek. Semeno HIV pozitivního muže působilo na latexovou stěnu kondomu pod značným tlakem a teprve za 24 hodin byl zaznamenán stopový průnik, kvantum viru však ani v té chvíli nebylo dostatečné pro vyvolání infekce. Výsledek pokusu znamená, že ani několikanásobný tlak, než je tlak ztopořeného penisu, ba ani čtyřiadvacetihodinová soulož, tedy pohlavní styk z oblasti science fiction, nebezpečnou pasáž viru nezpůsobí.

A přesto se popisovaná pověra o propustných kondomech vesele šíří dokonce na některých internetových stránkách. Její autoři možná vycházejí z mylného předpokladu, že nedůvěryhodný kondom způsobí více sexuální abstinence, že zkrátka nejistota bude mít za následek odříkání. Jak krutý omyl! Všechny výzkumy potvrzují pravý opak. Většina lidí si totiž řekne, že když kondomy za nic nestojí, budou tedy provozovat pohlavní styk bez nich. Místo sexuální abstinence volí sex bez ochrany a neštěstí je hotovo.

Stejně jako zákaz prostituce nezpůsobí její snížení ale pouze ji zahání do ilegality, stejně jako zákaz alkoholu nezpůsobí všeobecnou abstinenci, ale zvýší kriminalitu, tajné nálevny a případy oslepnutí z metylalkoholu, stejně jako zákaz potratů způsobí jejich tajné provádění s často smrtelnými následky, tak také zpochybňování spolehlivosti kondomů má za následek paradoxně zvýšení rizika sexuálně přenosných nemocí včetně HIV/AIDS.

Ochranné účinky kondomů proti infekci jsou potvrzeny mnoha výzkumy. Při pravidelném užívání snižují riziko přenosu jakékoliv infekce až pětadvacetkrát. Nejsou jistě prostředkem stoprocentním, tím je opravdu pouze důsledná sexuální abstinence nebo zcela zdravý partner. Nicméně však byl třeba při sledování partnerek HIV pozitivních mužů zjištěn po jednom roce pravidelného sexuálního styku přenos infekce pouze u jedné ze sta.

Na celém světě se ročně spotřebuje asi šest miliard prezervativů. V jejich používání máme při své cestě do Evropy rozhodně co dohánět. V porovnání s vyspělými zeměmi je u nás spotřeba kondomů sotva poloviční a národní hrdost nám jistě nedovolí předpokládat, že je u nás snad také poloviční frekvence pohlavních styků. Při prvním pohlavním styku použije v České republice kondom pouze asi pětina párů, pravidelně ho pak používá se stálým partnerem jen 19% mužů a 22% žen a s náhodným partnerem 41% mužů a 35% žen. Většina z nich ještě navíc používá kondom spíše z antikoncepčních důvodů než jako prostředku ochrany před sexuálně přenosnou infekcí. Prezervativ je v myslích mnoha lidí spojen pořád s představou něčeho nepatřičného, málem nemravného.

Možná je to způsobeno výchovou od nejútlejšího mládí. Vzpomínám si na scénu se švédské mateřské školy, kde už mezi pětiletými dětmi probíhají soutěže v rychlosti nafukování kondomů. Ti malí Švédové ještě nevědí, že je to antikoncepční prostředek, ale už se tohoto předmětu nebojí a neostýchají. Jistě jim to usnadní pozdější sexuální výchovu. Nezbývá než doufat, že si nepřečtou ty české poplašné zprávy o údajně děravých prezervativech.

MUDr. Radim Uzel, CSc.


P.S. Přečti si aspoň brožurku o kondomech pro školáky, ať se můžeme o kondomech bavit na úrovni.

Anonym říká:

Napsala sem takovou slohovou praci a smazalo se to, škoda to je. Ale pana Radima nepovažují v žadnem případě za odbornika v te to oblastí. Je to podobne, jako dotor Adaševič, ten nakonec poznal pravdu a obratil se. Slyšel si někdy o něm??

petmk říká:

Jo, o nějakým doktorovi, kterýmu ruplo v kouli, jsem slyšel.

Když z ničeho nic začneš tvrdit, že tě neustále sleduje neexistující nadpřirozená bytost a že tě odmění nebo potrestá a že s tebou komunikuje, patrně tě narvou práškma a napíšou ti do papírů „paranoidní schizofrenie“. Ale jak tvrdíš, že tě sleduje bůh a že s ním komunikuješ, tak to napotvoru nikdo neřeší a pak to tak dopadá.


Co s pravdy týká, tak tu nezná nikdo. Každý má o ní jenom svou představu.

Když máš k dispozici úředně ověřený metr a změříš s ním ocelovou tyč, naměříš 257cm. Kolega ji přeměří jiným měřidlem a dostane stejnou hodnotu. Ale další člověk ji měřit nebude, jenom tvrdí, že měří 235cm. jakou podle tebe bude mít ta tyč délku?

Když chci znát nějakou odpověď na nějakou otázku, tak se tu odpověď snažím ověřit. Ideální je, když s pomocí několika různých zjištění dojdu ke shodnýmu výsledku. A úplně nejlepší je, když to zjištění je na základě exaktní metody (měření, pozorování, experiment) a dá se opakovat se stejným výsledkem. Tvrzení „autority“ bez důkazů nemá vůbec žádnou váhu.

Takže, exaktní důkazy v případě kondomu:

  • Fotka povrchu z elektronovýho mikroskopu ukazuje otvory menší, než je virus HIV
  • Zkouška neprostupnosti kondomu, tlaková zkouška a elektrický test
  • Statistiky spolehlivosti
  • Zkouška prostupnosti viru HIV kondomem za extrémních podmínek

Ze všech čtyř zdrojů vyplývá, že kondom, pokud je skladovaný použitý správně, je pro virus HIV v podstatě nepřekonatelná překážka

A důkazy o tom, že antikoncepce snižuje počet interrupcí:

  • Mnou citovaná statistika ČSÚ
  • Statistiky ostatních států s dostupnou antikoncepcí

Ve všech státech, kde je rozvinutá sexuální výchova a dostupná antikoncepce, je nejnižší počet interrupcí.

Připomínám, že pokud chtějí dva lidi sex a mají příležitost, tak k němu i dojde. I v případě, že nemají možnost zabránit početí. To nezměníš ani ty, ani tvoje církev.

ElenaJakub říká:

Zapomela sem se šifrovat.

Metox říká:

S užitím pojmu genocida bych byl opatrnější. Podle definice jde o úmyslné násilné vyvraždování, což mi u toho církevního vlivu byť skutečně neblahého chybí. Tvrzení že modlitba udělá zázrak a uchrání člověka od všeho možného zlého se týká leda poblázněných fanatiků. Oficiální stanovisko církve nic takového netvrdí a nepropaguje. V případě že je jeden z partnerů nakažený, tak by církev doporučila abstinenci. Což je ovšem taky k ničemu, protože to ti lidi nevydrží a fatalisticky si řeknou že je stejně dřív nebo později skolí jiná nemoc, hladomor apod. a půjdou na věc. S tím anulováním si nejsem tak jistý. Je skutečně možnost manželství anulovat, ale pouze ze závažného důvodu který znemožnil platné uzavření svazku a na základě verdiktu církevního soudu. Neplodnost by mohla být důvodem, ale snad jen tehdy pokud by to žena při vstupu do manželství zatajila. Pokud s tím byli oba srozuměni, vzali to na vědomí a rozhodli i za těchto okolností. Potom jejich závazek platí a vyvléci se z něj nebude zřejmě tak jednoduché.

petmk říká:

Tímhle jsem mířil trochu jinam… Potřebuju z ní dostat, jak to pode ní je s neplodností…

Akja říká:

Jistě, že to zatají, protože to nemůže předem vědět. Každopádně i tohle pravidlo naznačuje, že celé to má smysl především politický – dědice. Jako všechny ostatní věci v bibli…

Akja říká:

„žena bude platit po zbytek života“ – Když ženu někdo znásilní, může být věrná jak chce, ale (pokud nebere HA, která je podle tebe špatně) přesto může otěhotnět. Bude trpět celý život tou hroznou vzpomínkou, a navíc se jí může narodit cizí dítě, které jí bude celý život připomínat toho hajzla – takoví lidé bohužel existují. To dítě se narodí a ona se může snažit ho mít ráda, ale pořád v ní bude vyvolávat tu hnusnou vzpomínku na znásilnění. A to dítě pozná, že ho nemá tak ráda, jako jeho „sourozence“ – v lepším případě, v horším ho bude nesnášet a dávat mu to najevo. Není lepší těch pár buněk bez nervové soustavy odstranit, než později ničit život sobě i jemu? Tys nikdy v životě nezabila mouchu nebo komára? Mohli se bránit? Ne. A to na tom byli inteligenčně výš než ten plod ve chvíli interrupce, tudíž je to horší „vražda“.

Manželství je kec. Nevidím důvod, proč by mě bůh neměl mít rád, pokud budu celý život s jedním partnerem, budeme si věrní, ale budeme mít sex před svatbou (nebo nebudeme mít svatbu vůbec). To totiž zase záleží, jak si bibli vyložíš. Spousta nekatolických církví mohou mít sex před svatbou.

A dál se můžeme pobavit, až začneš o věcech přemýšlet, a né papouškovat cizí názory, protože tohle mě moc nebaví. A taky až si to po sobě přečteš a opravíš si hrubky, abych tu netrpěla.

OverLord říká:

to vieš,církev je najviac zarabajúca a najdlhšie fungujúca firma na svete :) samozvaný monopol na pravdu :)

Koľko ľudí tvrdilo,že sa rozprávalo s bohom a dnes sú považovaní za svätých…Keby som ja teraz povedal,že som sa rozprával s rodinným príbuzným,ktorý nežije,akurát by ma zavreli do blázinca a pritom ten môj rodinný príbuzný bol fyzická osoba a nie niekto vymyslený :-)

petmk říká:

Zajímavý názor. Takže si ho trochu rozeberem.

V první řadě, terminologie. Válka = ozbrojený konflikt dvou nebo více stran. Embryo nemá zbraň, nemůže válčit. Genocida = vyvraždění skupiny lidí vybraných podle klíče, kterým je příslušnost k určité etnické skupině. Ony se interrupce provádí selektivně jenom na mongolech nebo romech? Že o tom nevím… Na potrat u nás totiž může jít kdokoliv.

Zákony – jsme v sekulárním státě. Zákony nepíše církev a ani nerozhoduje, co v nich bude. Naštěstí. Když se ti to nelíbí, emigruj do Vatikánu.

Právo na život – zákaz používání kondomů v Africe ze strany církve už stál život desetitisíce lidí. Takže vrazi nejspíš obviňují z vražd ostatní, aby odvrátili pozornost od vlastního jednání. Fuj. Ať s úctou k životu začnou u sebe.


No a teď to nejzávažnější z toho, co píšeš.

Jsi křesťanka. Věříš, že člověka stvořil bůh, jak se píše v knize Genesis. pokud je můj předpoklad správný, takmě oprav.

Při stvoření podle tvojí teorie by musel bůh vytvořit tělo tak, jak je. Tedy včetně orgánů a mezi ně patří i ty rozmnožovací. Musel je sladit tak, aby všechno fungovalo.

A teď trocha informací o tom, jak to funguje. Po spojení vajíčka a spermie může nastat hned několik chyb. Díval jsem se nedávno na statistiky a zhruba 2/3 vajíček, co se spojí se spermií, odejde ven při menstruaci a žena ani neví, že se to stalo. Zodpovědnost za to má autor tohoto systému (podle tebe stvořitel – bůh), protože nevychytal všechny chyby.

Čím víc nad tím, cos napsala přemýšlím, tím jasněj mezi řádky vystupuje, že bůh je masový vrah, protože na jednoho narozenýho člověka připadnou dva, který zabije. A navíc to zařídil tak, aby o tom nikdo nevěděl a žena se nemohla s vlastním dítětem ani důstojně rozloučit.

To je ovšem závažný obvinění samotnýho boha z těžkých zločinů. Můžeš je nějak dokázat?

ElenaJakub říká:

Osobně vnimam potraty také jako valku. Je to přece ozbrojený konflikt. Oni mají sve zbraně. Odsavačku, kleště. Dokonce disponiji i chemickymy zbraněmí, jako je Ru 486. Ač ve světě již narozených sou chemické zbraně mezinarodními doho dami prisno zakazane. U nenarozených je to naopak v pořadku. Naše země byla také ve valce a bylo to strašne utrpení, strašliva tragedie. Stejno to vidim i v připadě umělých potratu. Křestané sou vazaní i jinymi zákony, než zakonem ve statě ve kterém žijí. Ja se nemusim stěhovat do Vatikanu, všede na svetě pro mne plati zakaz potratu. Člověk musí respektovat legislativu ve statě ve kterém žije. Tak to ma spravno byt. Ovšem pokud by byl některý zákon nespravedlivy a hrubě by byl protí svědomi, nemusí je, respektovat. Dokonce v obvlašt zavažných případech nesmí zakon aktivně podporovat. Interupční tažení protí nenarozeným je ve sve podstatě ještě horší než válka, protože se nemuže branit, ani utikat, před agresorem. Potraty na celom svetu si vyžadali vice obeti, než všecka konflikty i prirodne katastrofy. Buh se rozhodl, že svou stvořitelskou moci také obdaruje člověka a proto nestvořil všechny lidi. Ale dal člověku, muži a ženě zvlaštní dar plodností, čim se stavají jeho spolupracovniky. Buh si nepřeje smrt, ani utrpení. Ale aby neodepřel svobodu človška, dopouští utrpení. To by musel dat facku, kdýž si někdo zapali zigaro. Nebo kdýž jedeš přes obec více než 50. Také i nahodilé potraty mohou mit své příčiny. Třeba hormonalní antikoncepce, špatný životní styl, promiskujita. V mnoha případech je příčina neznama a človšk nenese žadnou vinu. To nikdo neví, proč se stavají i utrpení a neštěstí.

V oblasti boje se zakeřnou chorobou AIDS hraje katolická cirkev velkou rolí. Pečuje o každého šestého nemocného ve světě. Tam kde ma velký vlim, je HIV pozitivních méně. Jejích učení je jednoduché. Jedině abstinence a věrnost zastaví přenos infekce.

Přejí hezkou nedělí. Elena.

petmk říká:

mimochodem, pokud máš nějakou informaci o tom, jak hormonální antikoncepce způsobuje potrat, tak sem s ní. Nikde nic takovýho nemůžu najít.

Nebo je to zase církevní výstřel do tmy?

ElenaJakub říká:

Jeden se zpusobu pusobení hoemonalni antikoncepce je nasledujici. Pokud by došlo k ovulaci, sliznice dělohy oplodněné vajičko nepřijme. Pomocí hormonu je sliznice nevyzrala, pro uhnizdění, nidaci. Řika se tomu raný abortus. Je to všeobecně znamo, je to v příbalovem letaku napsano. Jen že je to považovano eticky, jako korektní.

petmk říká:

O tom jsem právě psal. Tento mechanismus je pouze teoretický. Je větší šance, že tě při cestě na mši zasáhne blesk.

Při používání HA podle návodu (rozumí se tím i použití doplňkové ochrany kondomem při užívání ATB atd.) se na tento mechanismus nemá šanci uplatnit. Ono v případě, že by došlo k ovulaci, totiž fungují vaječníky a v případě, že je několik dní na dozrání vajíčka, má i endometrium čas na přípravu.

Mimochodem, víš o tom, že se z nějakého důvodu nedokáže dožít zahnízdění v děloze 50–70% oplodněných vajíček? Přitom žena to ani nezjistí. Nemyslíš, že kdyby existoval nějaký stvořitel a chtěl by chránit lidský život, tak by to číslo bylo podstatně nižší(v ideálním případě 0)? Všemohoucí by to jistě mohl zařídit a vševědoucí ví, jak na to ;-) A další zrada – jestliže by se už jednalo o člověka a podle boha by měl mrtvý člověk právo na důstojný rozloučení (pohřební rituál), proč o tom žena a ani neví?

Jedno z vašich příbuzných náboženství, konkrétně Islám, antikoncepci vůbec neřeší. Prý když bůh chce, aby žena počala, tak není v silách člověka tomu zabránit. Docela mě zaráží, že křesťani nevěří v moc vlastního boha a přitom hlásí, že Marie byla panna. To by přece byl mnohem větší výkon, než zařídit protržení kondomu, nemyslíš?

OverLord říká:

pre zaujímavosť skús takto preskúmať aj bibliu,myslím,že sa dozvieš zaujímavé veci

Metox říká:

Tohle je pokud vím uvedeno na příbalových letácích u HA. Existuje možnost že v případě selhání dojde k ovulaci a oplodnění, avšak vlivem HA nebude děložní sliznice připravená oplodněné vajíčko přijmout a to zanikne. Což je ovšem pouze vyjímečná a nezamýšlená záležitost, nikoli standartní mechanismus funkce. Církevní ideologové se však této informace rádi chytili a na základě nafouknutých údajů získávají argumenty proti užívání HA.

petmk říká:

Jenomže k oplodnění dojde v případě, že jsou splněny obě následující podmínky:

  1. Chybí estrogen a není blokovaná ovulace
  2. Chybí gestagen, je řídký hlen děložního hrdla a spermie projdou dovnitř.
  3. Může fungovat jenom v době konkrétního okna v trvání několik hodin.

Jenže obě podmínky splní holka jenom v případě, že HA neužívá podle návodu (několik vynechaných tablet během cyklu). A v tom případě nebude s největší pravděpodobností fungovat ani tento mechanismus. Takže jeho fungování je spíš v rovině teoretické a podmíněno nezodpovědností uživatelky. Jestliže bere podle návodu, jsou dva mechanismy, který dokážou zabránit setkání vajíčka a spermie.

Metox říká:

Doporučoval bych více používat vlastní mozek a zdravý rozum jakožto dar od Boha a ne jen slepě papouškovat církevní ideologii. Hlavně aby rozum měl navrch nad emocemi, tak jak se sluší a patří u tvora který je podle církevního učení víc než jen živočich. Nikdo rozumný netvrdí že interrupce jsou něco zcela normálního nebo dokonce žádoucího. Vždycky je to pouze nouzové řešení v obtížné situaci a volba menšího zla. Morální hodnocení, otázka v který moment začíná život apod. je na složitou filozoficko-teologickou debatu, nedá se to řešit tak jednoduše, radikálně a černobíle. Samovolné potraty nejsou nic vyjímečného ani vyvolaného pouze umělými příčinami. Ve skutečnosti je to naprosto přirozená a běžná věc. Víc než polovina oplozených vajíček se neuchytí k děloze a končí mikropotratem. Co s těmito fakty a jak se to odrazí na vnímání umělých potratů v raných stadiích? Problematika boje proti HIV taky není tak jednoduchá. K roli církve odkazuju na svůj příspěvěk v diskuzi u článku Bible a sexualita – 2.díl: Co říká Nový Zákon a moderní křesťanství o sexualitě z 24.5.2009, 02:17. Církevní prevence je akorát naivní utopie, která nikdy nemůže spolehlivě fungovat. Nejúčinnější boj proti interrupcím je důsledné využívání antikoncepce. To jsou spojené nádoby. Odmítání obojího k ničemu dobrému nevede.

petmk říká:

Já osobně vnímám katolickou církev jako pokrytce, co žijí odtrženi od reality, bojují jenom o moc nad věřícíma a lidský život pro ně nic neznamená. Většina lidí můj názor nesdílí, ale je to můj názor a mám na to právo.


Zákony – platí to, co je dáno právním řádem státu, jehož jsi občanem nebo na jehož území pobýváš. pak jsou závazný předpisy, který navazují na zákony, ale vydává je samospráva nebo oprávněná osoba. Například místní poplatky, bezpečnostní předpisy atd. Potom je to, co vyhlásí majitel nebo provozovatel – například návštěvní řád koupaliště a podobně.

To, co ty bereš jako „vyšší zákon“ není žádný zákon a nemá ani žádnou právní závaznost! Je to tvůj osobní závazek, nic víc a nic míň.

Co se interrupcí týká, žena má ze zákona právo rozhodnout, jestli na ni půjde nebo ne. Jestliže přijme osobní závazek a potraty odsuzuje, nikdo nemá právo jí potrat nutit (dokonce je to trestný čin). Navíc nikdo nemá právo k provedení potratu bez souhlasu ženy (taky je za to kriminál). A navíc, kriminál je i za to, když není potrat proveden ve stanovené době stanovenou metodou. Taková regulace je dostačující.


jistě, ŘK církev hraje velkou roli v boji proti HIV/AIDS. I když role sabotéra není to, co svět zrovna potřebuje. Napadlo tě někdy, že kdyby lidi měli možnost se chránit, tak by se nemuseli vůbec nakazit a nemuseli bys o ně „starat“? V praxi ta péče vypadá asi takhle:

Mějme rodinu v chudé africké zemičce. Žena, muž a dvě děti. muž odjede na půl roku do města za prací, tam se opije a vyspí s nějakou ženskou. Církev mu zakázala kondomy a on tomu věří, tak se nakazí HIV. Vrátí se a zjistí, že je HIV+. Jeho ženě na to misionář řekne: „Modli se a nenakazíš se, kondom riziko nákazy zvyšuje. Spát s ním můžeš normálně“. Žena s ním otěhotní a ještě se nakazí. Novorozeně se nakazí při porodu nebo během kojení. Na léčbu v rozvojových zemích vzhledem k financím a k počtu nakažených není dost peněz, takže dítě a oba rodiče zemřou. Takže následkem jednoho nepoužití kondomu tři mrtví na AIDS a dva sirotci…

Ve skutečnosti církev bojuje proti HIV tak, že vzbuzuje falešný pocit bezpečí tvrzením, že nákaze zabrání modlitba. To je přesný opak toho, co by měli dělat.

1/6 nemocných je moc. Ve chvíli, kdy církev prokáže, že se stará o všechny HIV+ v oblasti a jejich počet klesá, budu věřit, že církevní přístup má smysl. Zatím je to tak, že počet nakažených v péči církevní charity roste, ale území, kde o nemocný pečují, se nezvětšuje!!!


Chceš bojovat proti interrupcím? Propaguj antikoncepci. Tím nám pomůžeš mnohem víc. Sex nevymýtíš, ale můžeš naučit lidi, jak neotěhotnět, když nechtějí. do není těhotný, nemá důvod jít na interrupci. A antikoncepce přece bibli neodporuje.

bublina říká:

„Buh se rozhodl, že svou stvořitelskou moci také obdaruje člověka a proto nestvořil všechny lidi. Ale dal člověku, muži a ženě zvlaštní dar plodností, čim se stavají jeho spolupracovniky.“

Aha, ale zapomnela jsi na tohle: „Buh se rozhodl, že svou stvořitelskou moci také obdaruje myši a proto nestvořil všechny myši. Ale dal myším, myšákovi a myši zvlaštní dar plodností, čim se stavají jeho spolupracovniky.“

„Buh si nepřeje smrt, ani utrpení.“

A proto, když je nedostatek potravy (špatná klimatické podmínky, sucha, dlouhá zima, …), tak samice většiny zvířat (savců, ptáků i ryb), když cítí, ze se nedokáží o všechna mláďata postarat a zajistit jim potravu a správný vývoj, tak svá vlastí mláďata sežere (nehledě na to, že nový dominantní samec zabije mláďata předchozího samce – konkurenta).

Pokud zvířata nemají vlastní vůli a řídí se vůlí boží, pak je vpořádku, že žena (samice), jejíž ekonomická či sociální situace jí neumožní postarat se o své děti, své děti sežere? Není humánnější (lidštější) potrat v raném stádiu těhotenství?

Proč není přípustné, aby muž který se ožení se svobodnou matkou zabil své nevlastní děti, když to bůh připouští u lva, krále zvířat?

daggy24 říká:

Anonym: Otěhotnět při pettingu je možné,i když se to stává jen velmi vzácně.A pokud jsi ještě k tomu panna,tak pokud bys otěhotněla,můžeš založit nové náboženství…(Jak asi počala panna Marie?):-) Ale vážně: Musíš mít plodné dny,penis se musí dotknout poševního vchodu,a kapka předejakulační tekutiny musí obsahovat spermie,z nichž jedna je tak schopná,že překoná bariéru panenské blány a dlouhé vzdálenosti pochvy až k děložnímu čípku.A pokud byla kapka na prstu,tak na vzduchu po zaschnutí spermie rychle hynou. Citlivý test po 10dnech může fungovat.

Anonym říká:

Ahoj, mam strach, ze jsem tehotna, nemuzu si to dovolit, nemam na to vek a ani na to nejsem pripravena. Priblizim situaci, omlouvam se, pokud to vyzni az moc naturalisticky, ale potrebuju znat neci nazor na moji konkretni situaci. S pritelem (predstavte si ho jako typickeho alfa samce:D) jsme se mazlili, vim, ze se po celou dobu tzv. neudelal, ale sahal si na ztoporeny vlhky penis (cetla jsem neco o preejakulatu ci tzv. kapkach lasky, ktere jiz pry obsahuji spermie), pote me hladil tam dole (ale prsty do me pronikl tak max do hloubky 1 cm). Stejne tak ja jsem ho chvilku uspokojovala rukou a pak jsem si tam mozna sahala (co nejdriv to ale pote bylo mozne, byla jsem si umyt ruce a vymenit pradlo). V jednu chvili na me lezel a jakoby do me pronikal, k nicemu „vaznejsimu“ ale nedoslo, stale bych mela byt panna, po celou dobu jsem na sobe mela tanga, ktera se vsak samozrejme mohla odhrnout a navic jsem byla cela vlhka. Nevim, zda doslo primo ke styku jeho a mych „stav“, je to ale pravdepodobne, zaroven k tomu nedochazelo dele nez asi minutu, pak jsem si uvedomila, co delam a vse zabrzdila. Takze ve zkratce – jeho penis se dotykal me vaginy (?kdo vi, jestli to bylo primo ci pres latku kalhotek…?), on ale nedosahl vrcholu, slo pouze o preejakulat a chvilkovou zalezitost, plus preejakulat mohl byt i na jeho i mych prstech, ktere se me vaginy take dotykaly. Ke vsemu doslo před 4 dny, asi 3 dny po konci me menstruace, cili v obdobi plodnych dnu. Asi 3 dny uz mam neustale napeti v podbrisku, je nafoukly, jakoby tvrdy a i boli jako pred menstruaci. Nevim, jestli to jiz muze byt priznak tehotenstvi nebo je to jen z toho priserneho stresu, ktery zazivam (vetsinou ale kdyz jsem ve stresu, tak me trapi zaludek, ne podbrisek). Jinak mam o neco silnejsi vytok nez obvykle. Mozna se mi trochu zvetsila prsa a mozna jsou citlivejsi. Dalsi priznaky zatim nepocituji. Takze to je problem cislo jedna – muzu byt tehotna? Na internetu jsem si objednala test Wondfo – prouzek 10mlU, planuji si ho udelat v pondeli 29.6., cili asi 3 dny pred tim, nez bych mela dostat menstruaci, a 10 dni po „nehode“. Bude to jiz prukazne? A jak moc je tento test spolehlivy? Ma s nim nekdo zkusenosti? Dalsim problemem je totiz to, ze v utery 30.6. bych mela zacit brat prasky Norethisteron, protoze se chystame na 14 dni pod stan a mit tam menstruaci by bylo dost neprakticke. A ja nevim, co mam delat, jestli prasky zacit brat a brat je 14 dni, jak jsem planovala, a pockat, jestli se menstruace dostavi 2–4 dni po te, co prestanu prasky brat (tak by mely tyto prasky normalne fungovat) anebo jestli je nemam zacit brat a pockat, jestli menstruaci dostanu a tak budu mit aspon trochu jistotu, ze nejsem tehotna, ale budu mit na dovolene dost problemy. Proste jsem zoufala, nejista a nevim, co mam delat, nikdo o mem problemu zatim nevi a doufam, ze se o nem nikdo nebude muset dozvedet. Omlouvam se, ze je to tak dlouhe, ale jinak to neslo, diky moc za rady na vsechny me otazky, XX

godi říká:

Moniqua: i takove pribehy existuji. Z toho co pises, tak jste se zrejme nemilovali jen v neplodne dny, protoze jinak by jsi neotehotnela a bohuzel Postinor neni 100%, takze i kdyz si ho vezmes nikdo ti nezaruci ze tehotna nebude… Ale souhlasim s tebou, ez nema cenu nektery veci resit pres net ale jit okamzite k lekari. Bohuzel dost holek voli torchu jinou taktiku

Moniqua říká:

Potrat…otěhotněla jsem, i když jsme dodrželi snad všechna \„bezpečnostní\“ opatření. Používali jsme kondom a hlídali jsme si, abychom se milovali jen v neplodné dny. Kondom ale během milování sklouznul. Hrozně jsem se lekla. Okamžitě jsme běželi za doktorem pro Postinor. První tabletku jsem měla ani ne dvě hodiny po styku. Návod jsem dodržela na minutu přesně.I tak jsem otěhotněla. Potrat pro mě byl jediným řešením, ale už jsou to tři roky a není den, kdy bych si na to nemyslela. Holky, proberte se – pokud máte sebemenší podezření, tak nepiště dotazy na internet, ale jdětě za doktorem!!!

Anonym říká:

Souhlasim stim co rikas, sama jsem pred dvema dny byla na narocnem umelem preruseni.Mnoho z Vas si rekne, stat se to muze kazdemu a nebo davali jsme si prece pozor atd…Holky, ale az Vas povezou na ten sal a bude se Vam delat zle ze vsech tech pristroju a injekci kolem, tak az potom pochopite svoji chybu.Je to bezbolestne, jen pro mini interubci,protoze pri vetsi interubci uz to takova sranda neni a to mi muzete verit.Takze si nechte poradit, antikoncepce vznikla proto aby jsme se mi zeny mohly rozhodnout, kdo bude nas otec a kdy chceme dite.

Anonym říká:

To snad není možné tohle… měla by ses stydět a ne tu ještě vyřvávat svoje primitivní rozumy…

daggy24 říká:

Primitivní jsou spíš chlapi, kteří v návalu vášně ujišťují ženu, že se určitě nic nestane, protože si dají pozor a přemluví ji tak k pohlavnímu styku. A nenapadne je hledat jinou cestu k uspokojení obou partnerů, ale bez soulože.

petmk říká:

Kdyby se „styděla a nevyřvávala“, byl bys spokojenější?

Kdyby se „styděla a nevyřvávala“ každá, co podstoupila interrupci, byl bys spokojenější?

Kdyby to vypadalo, že nikdo nechodí na interrupce, protože se o nich nemluví, byl bys opravdu šťastný?

I s vědomím, že to „vyřvávání“ může přinutit nějakou holku k tomu, by se zamyslela a nepřišla do jinýho stavu?

Buď tak laskavý, napřed se zamysli, než se začneš pohoršovat. Shazuješ jenom sám sebe.

godi říká:

Mařena: ta pravdepodobnost je velmi mala, temer miziva. Tehotensky test stoji okolo 30,– Kc. Priznaky – kazda zena ma jiny – nemas menses, muzes byt unavena, muze ti byt spatne, zvraceni. Je to individualni. Mestruacni krvaceni ti prijde v terminu menses, pokud ne udelas si test a uvidis, pokud bude pozitivni a ty zacnes krvacet, tak to neni asi menses ale neco se deje…

Mařena říká:

jaká je pravděpodobnost otěhotnění, když používám antikoncepci tak, jak se má? a jak rozeznám menstruační krvácení od krvácení při těhotenství?jaké jsou příznaky otěhotnění při prvních dvou měsících?a kolik tak stojí těhotenský test? děkuji za pomoc :-)

petmk říká:

…: Právě ses přesvědčil o jedné důležité věci. Sex je nebezpečný a jste při něm odkázaní na antikoncepci, kterou zvolíte. A té musíte opravdu věřit, jinak přinese chvilku radosti a dlouhou dobu stresu. Nebylo by rozumnější si napřed přečíst, jak která antikoncepce funguje podle toho si zvolit to, čemu věříte? Ty nervy za to fakt nestojí. Jinak tě můžu ujistit, že pokud jste kondom použili podle návodu, nesklouzl a je neporušený, můžete být v klidu. A co se zákonů týká, je to v klidu. Už vám bylo 15 a průšvih hrozí max. u rodičů.

... říká:

ahoj,chtel bych se vas zeptat,predevcirem jsem mel se svoji holkou sex a rano dalsi den ji bylo na zvraceni a dnes zvracela.kondom nepraskl,zkousela to nej nahnat vzduch a popojizdet s nim aby zjistila jestli neunika,zadna dira v nem neni,ale muze byt treba mala.znervoznil jsem ji tim,ze po sexu jsem se ji zeptal,jestli nepraskl a od te doby mame oba strach.muze to zvraceni byt vyvolane strachem?a jak to je s tim,kdyz mi je 16 a ji 15?muzu mit problemy se zakonem,kdyz v 15-ti otehotni,ale v 16-ti si to necha vzit?Diky

Veronika říká:

Iveta: Podle toho, co jsi napsala, jsi prášky brala, tak jak jsi měla… nebo ne?

petmk říká:

Iveta: Ber to takhle: dokud strom stojí, můžeš jenom hádat, jak je vysoký. Nebo použít nějakou matematickou metodu na zpřesnění odhadu. Až ten strom spadne, můžeš si ho odkrokovat nebo změřit přesně. Když máš možnost měřit, odhady jsou zbytečný.

godi říká:

Iveta: pokud jsi neudelala chybu v uzivani, je ta sance dost mala. Petmk ma pravdu… nikdo z nas ti neda odpoved, muze me rict tak max. ze je to nepravdepodobne,ale 100% jistotu ti da az test

Iveta říká:

nemá cenu teoretizovat? To vypadá, že myslíte, že je to v háji a budu mít dítě… To snad ne… Ale díky za radu..

petmk říká:

Iveta: Po měsíci? To nemá cenu moc teoretizovat, udělej si test a za týden pro jistotu zopakuj. A budeš mít jistotu.

Iveta říká:

ahoj, je možné, že jsem těhotná, když jsem brala prášky, potom je vynechala, normálně jsem měla týden menstruaci a poslední den jsem měla sex, ale ten den jsem si ještě nevzala prášek, až den druhý… Dnes je to 4.den od vynechání pilulky v následujícím měsíci užívání a pořád nic…

godi říká:

godi: no protoze jsi mela vynechanej prasek…je mozne ze v tom cyklu co budes mit to muze jeste hrat roli.Proto se v takovem pripade doporucuje nedelat pauzu.Ty jsi ji udelala a proto radsi doporucuju jeste kondom, proste jistota.

Zuzka říká:

godi: tak dneska sem to dostala:) hele ještě jeden dotaz..když sem si ten prášek co mi tam zbyl vzala až v ten 1.den 7-denní pauzy, nevadí že teda pauza bude jen 6 dní? a jak myslíš otěhotnět z následujícího cyklu? to moc nechápu..promiň že s tim furt otravuju:)